Malta – istorie, arhitectura, dar si mult marketing

Am ezitat in a scrie despre concediul din Malta  pentru ca am ramas cu o senzatie love-hate dupa aceasta experienta, insa iata ca acum am decis sa scot din drafts articolul asta ca poate ajuta si pe altii niste pareri sincere.

Daca dai un search pe Google images despre Malta, iti vor aparea tone de poze cu  peisaje extraordinare, marea azurie in contrast cu arhitectura din roci de calcar, barci vopsite in rosu, verde, galben in contrast cu apa clara, yahturi in porturile principale ale insulei, o nebunie de culori menite sa te cucereasca pe loc si sa te faca sa iti doresti sa vizitezi Malta. Un marketing vizual impresionat si o promovare a istoriei cavalerilor maltezi in fiecare produs al insulei se pare ca sunt cheia succesului acestei micute insule.

Odata ajuns pe insula insa, lucrurile se schimba si ce ai vazut tu in pozele de prezentare de pe internet seamana si nu prea cu realitatea. Inca la aterizarea pe insula si pana la hotelul din St. Julian’s, am intalnit zeci de macarale care lucrau de la primele ore ale diminetii pana seara. Reactia rudelor la primirea pozelor din concediu:  „Voi ati fost in Siria?! – Arata ca dupa bombardament!”. Aspectul acesta nu este prezentat nicaieri si e bine de stiut: in Malta autorizatiile de constructie de acorda la anumite intervale de timp, ceea ce s-a si intamplat in perioada in care am fost noi, de unde si peisajul dezolant, plin de zgomot si praf.

Ziceam ca am ramas cu o impresie love-hate in ceea ce priveste Malta, asa ca voi mentiona intai lucrurile pentru care merita sa mergi macar 3-4 zile pe aceasta insula.

• Fara doar si poate, marea te va cuceri. Cum zilele insorite in Malta sunt in jur de 300 pe an (poate chiar mai mult), vei avea cu siguranta sansa sa prinzi soare, iar mare + soare = love, iar fotografiile tale din vacanta vor putea concura cu cele pe care le-ai vazut pe internet inainte sa pleci in vacanta.

• Mdina. Vechea capitala a Maltei, un oras medieval superb, situat pe varful unui deal, chiar in centrul insulei, cu strazi inguste ca intr-un labirint de calcar. Mdina (denumit si Orasul Tacerii) este un oras incarcat de istorie, inconjurat de ziduri de protectie, unde locuiesc aproape 300 de rezidenti si pe care il viziteaza anual aproape 850.000 de turisti.

• Marsaxlokk – un micut sat pescaresc unde mii de turisti vin pentru a manca pe malul marii cele mai proaspete preparate din peste. Marea albastra presarata de barci Luzzu vopsite in rosu, galben, verde creaza un tablou mirific si pun pariu ca apusurile aici sunt de nota 10.

• Blue Lagoon – considerata cea mai importanta atractie a insulei, un magnet pentru iubitorii de snorkeling si scufundari, un loc in care marea capata o culoare azurie ce iti va incanta privirea.

• Golden Beach este una din putinele plaje cu nisip din Malta. Situata in nordul insulei, poate fi accesibila atat cu masina, cat si cu transportul in comun. Fiind una din cele mai mari plaje din Malta, vara este destul de aglomerata ceea ce ar putea crea un disconfort pentru cei pretentiosi.

• Fondata in 1565, Valletta este capitala Maltei, centrul administrativ si comercial al insulei. Impanzita de cladiri cu o bogata istorie, Valletta va fi pe placul iubitorilor de istorie, dar si pe placul celor pasionati de arhitectura si plimbari de-a lungul coastei.

• Salinele sapate in tarm din Gozo – dupa o zi calduroara in care am cutreierat insula Gozo cu autobuzele Citysightseeing pentru a vedea atractiile insulei, ghida ne-a informat ca avem parte si de o surpriza din partea agentiei – o plimbare cu un trenulet din acela cu luminite ca in Mamaia pe malul apei. Un pic vlaguiti, dar legati de grup, nu am putut sa fenta plimbarea si ce bine ca nu am facut asta. Plimbarea avea sa fie pe malul apei, de-a lungul salinelor sculptate in roca. Trei kilometri de sculpturi geometrice in roca, din care se extrage sarea malteza – pentru a obtine 1 kg de sare sunt necesare 24 de kg de apa de mare care trebuie sa se evapore in salinele sculptate. Reactia avuta in urma acestei experiente? WOW. Cata munca, toata manuala, pentru a extrage sare.

Daca pana acum v-am prezentat lucrurile care mi-au placut in Malta, am si cateva aspecte care mie nu mi-au placut si pe care le poti lua in considerare daca planifici o excursie pe aceasta insula.

• Prizele cu trei pini. Peste tot pe unde am mers in Malta erau doar prize cu 3 pini, asa ca trebuia sa caram cu noi adaptorul peste tot.
  • Traficul. Planul nostru era sa inchiriem o motocicleta sau o masina pentru a fi independenti, insa citind pe forumuri recomandarile altor turisti, am ales sa mergem cu transportul in comun si sa achizitionam excursii prin CitySightSeeing. Traficul se desfasoara pe model britanic si este foarte haotic, iar in cazul inchirierii unei masini trebuie respectate regulile de circulatie pentru ca politia din Malta este foarte stricta si aplica amenzi tuturor, mai ales daca vad masini inchiriate (acestea se diferentiaza prin numarul de inmatriculare, iar turistii sunt victime sigure pentru aplicarea amenzilor, mai ales pentru parcare neregulamentara). Acestia mizeaza pe faptul ca durata concediului este scurta, iar contravenientii nu au timp sa conteste amenzile.
  • Zgomotul. In St. Julian’s unde am stat noi se construia oriunde priveai cu ochii, ceea ce venea la pachet cu praf si zgomot. Cat am stat in Malta am avut parte de trezire la ora 7 dimineata in sunete si bubuituri de pickhammer si chiar daca am facut plangere sa fim mutati la alt hotel, nu am reusit sa schimbam nimic.

• Si inca o chestie care mie personal nu mi-a placut a fost faptul ca la fiecare excursie pe care am avut-o cu ghid, ni s-a spus de mai multe ori prin microfon sa remuneram ghidul si soferul (separat) la coborarea din autobuz si ca acestia nu isi impart banii, deci fiecare cu bacsisul lui. La fel si la coborarea de pe vasele de croaziera – erau angajati care stateau cu tava intinsa sa le pui bacsisul. Si o alta chestie (poate de nuanta) a fost faptul ca la finalul excursiilor, mesajul lor era ceva de genul: „Va multumim ca ne-ati ales si va uram zbor lin inapoi acasa!” Ma asteptam sa zica si ei ca va mai asteptam sa reveniti, dar nu. Probabil ca stiu si ei ca Malta este o tara pe care o vizitezi o singura data si apoi nu iti mai trebuie, de aia nici nu se complica sa isi doreasca sa mai revii!

Concluzia mea dupa acest concediu in Malta

Malta e o destinatie interesanta, de vazut o data in viata, dar cam atat. Au marketing bun, istorie care este inglobata in fiecare produs pe care il vand, viata de noapte agitata, o mare azurie si multe pietre. De evitat perioada verii cand temperaturile sunt ridicate si aerul aproape irespirabil, iar valul de turisti fac ca insula sa devina un furnicar. Noi am fost in aprilie si era abia inceput de sezon, campurile erau inca verzi, iar numarul de turisti rezonabil.

Olgu

Have less! Do more! Be more!