Mobilitatea electrică în România în 2025: de la mașini la soluții urbane mai ieftine

Anul 2025 a adus schimbări majore în peisajul mobilității electrice din România. Dacă în anii trecuți atenția era concentrată pe mașini electrice și pe stimulentele generoase ale statului, astăzi, contextul fiscal și economic îi determină pe români să își regândească prioritățile.

Creșterea TVA de la 19% la 21%, suspendarea programului Rabla și eliminarea plafonării la energie electrică au lovit simultan piața auto. Prețurile vehiculelor electrice au urcat, subvențiile au dispărut, iar costurile de exploatare nu mai sunt la fel de atractive.

Rezultatul? Mulți români care visau la o mașină electrică au fost nevoiți să își amâne planurile sau să caute alternative mai accesibile.

Oamenii se orientează către soluții mai mici și mai ieftine

Chiar dacă bugetele au scăzut, nevoia de mobilitate a rămas. În continuare trebuie să mergem la serviciu, la cumpărături, să facem livrări sau deplasări zilnice. Diferența este că în 2025 alegerea tot mai multor români nu mai este mașina electrică, ci variante mai simple și mai economice:

  • trotinete electrice– ideale pentru distanțe scurte, accesibile ca preț și ușor de încărcat acasă, la cafenea sau la birou;
  • mopede și scutere electrice– soluții practice pentru orașe aglomerate, cu costuri reduse și întreținere minimă, baterii detasabile si incarcare rapida;
  • biciclete electrice– pentru cei care caută un mix între mobilitate rapidă și mișcare.

Mobilitatea urbană, în plină transformare

Ceea ce părea până acum o piață de nișă devine în 2025 o opțiune de masă. Firmele de livrări, tinerii și familiile din orașe descoperă că un scuter sau o trotinetă electrică este de multe ori cea mai logică alegere, atât financiar, cât și practic. Pe piata sunt disponibile o multitudine de modele, cu diferite specificatii si capacitati, pentru a satisface nevoia oricarui consumator.

Daca facem un calcul simplu pe o situatie ipotetica de naveta zilnica in Bucuresti, presupunand ca avem de parcurs 20 km pe zi (cu 20 de zile lucratoare), adica un total de 400 km.

  • Trotinetă:
    400 km × (0,010–0,015 kWh/km) × (1,4–1,6 RON/kWh) ≈ 5,6–9,6 RON/lună pe energie.
  • Mașină:
    400 km × (7,5–9,0 l/100 km) × (7,33–7,36 RON/l) ≈ 220–265 RON/lunăpe combustibil.

🔎 Interpretare: la 400 km/lună, trotineta te costă ~6–10 RON, iar mașina ~220–265 RON doar combustibilul. Economie de ~97% la costul variabil de deplasare.

Costuri similare sunt si in cazul scuterelor electrice, care sunt recomandate in principiul pentru distante mai mari, unde drumurile sunt mai denivelate si unde este necesar un sezut pentru mai mult confort in deplasare.

In comparatia de mai sus nu au fost incluse si celelalte costuri suplimentare: RCA, ITP, parcare, impozit, revizii, consumabile, care la trotinete si scutere electrice sunt infinit mai mici sau inexistente.

Cu TVA mai mare, Rabla sistată și curent liberalizat (fără plafon), românii incep sa caute cea mai ieftină varianta de mobilitate posibilă. Strict la costul de deplasare pe aceeași distanță, trotineta electrică bate detașat mașina în oraș (diferență de ordinul zecilor vs sutelor de lei pe lună), ceea ce explică mutarea accelerată către trotinete, mopede și scutere electrice

Tu ce parere ai ? Ai trece la un vehicul pe doua roti pentru a economisi bani? 

Olgu

Have less! Do more! Be more!