Facebook cauta acoperirea globala prin folosirea dronelor – Aquila Project

Daca anul trecut pe vremea asta, Mark Zuckerberg anunta ca Aquila, prima drona care functioneaza pe baza de energie solara si care este menita duca internet in zonele izolate de pe Glob, a fost testata cu succes si depasise asteptarile dezvoltatorilor, iata ca anul acesta ne aduce noi informatii despre acest program dezvoltat de Facebook.

Dupa mii de ore de teste si incercari, Aquila a atins un nou record – un al doilea test de zbor a depasit asteptarile dezvoltatorilor, zburand 1 ora si 46 minute, zbor urmat de o aterizare perfecta pe pista pregatita de echipa.



Primul zbor al Aquilei i-a ajutat pe cercetatori sa adune informatii importante pentru dezvoltarea programului, astfel ca la acest moment Aquila a beneficiat de imbunatatiri considerabile (adaugarea de noi senzori pentru colectarea de date, implementarea unui sistem de comunitatii on-board, instalarea de spoilers pentru o aterizare mai lina, modificarea softului de pilotare).



Ce este Aquila?

Aquila este prima drona alimentata solar, construita pentru a duce internet in zonele izolate.

Cu anvergura aripilor mai mare decat a unui Boeing 737, Aquila a fost construita astfel incat sa stea cat mai mult in aer. Carcasa este construita din compozit de fibra de carbon, iar greutatea totala este sub 450 kg.

Alimentarea cu energie – Cantitatea de energie pe care Aquila o primeste de la soare pe parcursul unei zile este suficienta pentru a sustine activitatea motoarelor, a sistemelor de comunicatie si a celor de ventilatie, dar si a sistemelor de semnalizare pe timpul noptii. Asta inseamna in jur de 5000W.

Control – Aquila este controlata de la sol de o echipa complexa alcatuita din ingineri, piloti si tehnicieni care monitorizeaza 24/24 activitatea aeronavei. Acestia dispun de aplicatii super-inteligente care le permit sa adune o multime de informatii precum directia de zbor, altitudine, viteza, si totodata, ii pot transmite dronei coordonatele de zbor. Decolarea si aterizare sunt automatizate din moment ce niciun pilot uman nu poate ateriza intr-un loc precis, asa cum softul acesta o poate face.

Viteza – Unul din cele mai surprinzatoare lucruri pe care le poate constata cand vezi Aquila in aer este viteza redusa cu care se misca. Pentru a consuma energia produsa de soare si pentru a-si atinge scopul (acela de a pune la dispozitie internet pentru o perioada cat mai mare de timp), Aquila trebuie sa zboare cat mai incet  – aprox 24 km/h.  La altitudini ridicate unde aerul este rarefiat, aceasta poate ajunge la viteze de pana la 128 km/h.

Altitudine – In urma ultimelor teste, Aquila a ajuns pana la altitudinea de 914m, insa cercetatorii lucreaza sa imbunatateasca aceste aspecte, astfel incat drona sa poata functiona atat la temperaturi ridicate, dar si scazute, cu un consum cat mai mic de energie.

Incarcatura – o buna parte din greutatea Aquilei este data de bateriile capabile sa inmagazineze o cantitate mare de energie, dar si de sistemele de comunicatie de la bord alcatuite din lasere care permit sa transfere informatii de 10 ori mai rapid decat sistemele traditionale.

Desi scopul acestui proiect dezvoltat de Facebook de a duce internet in zonele rurale mai putin accesibile pare unul nobil,  sa speram ca acesta va fi diferit fata de Internet.org pe care l-a implementat Facebook in urma cu un an si care a starnit o multime de controverse. Platforma Internet.org la care utilizatorii se puteau conecta nu punea la dispozitie decat accesul la Facebook, Wikipedia, vremea, joburi si informatii guvernamentale, ceea ce a  declansat reactii din partea parintelul world wide web, Tim Berners-Lee, care a declarat pentru The Guardian: “In cazul in care cineva iti ofera acces la internetul branduit, nu mai este internet si trebuie sa refuzi. Nu e domeniu public, nu e gratis, e doar un mod de  a reduce pretul conectivitatii la propria retea in mod deliberat si cred ca e un pas inapoi in www“.

Aquila's second flight

Publicată de Facebook Engineering pe Joi, 29 iunie 2017

Olgu

Have less! Do more! Be more!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *