Reglementarea trotinetelor/vehiculelor electrice in Romania – Realitate, nu clickbait

Odata cu valul de vehicule/trotinete electrice ce au aparut pe piata, inevitabil ne confruntam si cu probleme legate de reglementare si respectare a sigurantei in trafic. Aproape imposibil de incadrat si legiferat, datorita caracterului lor versatil si a multitudinii de modele, trotinetele noastre apar tot mai des in materiale de stiri pompoase sau articole click bait (dosare penale si amenzi uriase pentru posesorii de trotinete electrice), fara a se mentiona toate  aspectele relevante.

Legislatia europeana recunoaste aceste tipuri de vehicule, reglementand viteza de deplasare si respectarea regulilor de circulatie si utilizare in functie de mediu. In Romania, trotinetele electrice vor fi incadrate la categoria MOPED doar daca sunt prevazute cu sezut si daca viteza de deplasare depaseste 25 km/ora. 

Care este adevarul de fapt?

Trotinetele electrice isi fac loc in trafic, fie ca vorbim de drumurile publice sau trotuare. Jungla urbana din Bucuresti neadaptata pentru aceste mijloace de transport ne pune in pericol indiferent de mediul de utilizare. Toleranta soferilor redusa fata de ceilalti participanti la trafic, viteza, neatentia, statul cu ochii in telefon sunt cateva probleme evidente cu care se confrunta Romania si nu numai.



Rotile mici, motoarele silentioase si posibilitatea de a aparea de nicaieri in trafic nu recomanda trotinetele pentru a fi utilizate pe drumurile publice. Trotuarele de cele mai multe ori inguste, aglomerate si cu borduri inalte face din mersul pe trotineta o corvoada. Asa ca raspunsul este simplu – fiecare trotinist merge pe unde are loc. Asta e realitatea si principala problema pe care ar trebui sa o rezolve autoritatile. 

Cum dreptatea este undeva la mijloc, ajungem si la trotinetele extraordinar de puternice ce nu isi au locul pe drumuri sau trotuare. Stim ca viteza provoaca cele mai mari probleme. Aici se impune problema reglementarii la viteza de deplasare. Asemenea exemple atrag atentia negativ si aduc probleme intregii comunitati de vehicule electrice pe 2 roti.

Ce inteleg autoritatile?

De cele mai multe ori sunt confuze, nu stiu ce raspuns sa ofere si indica o solutie interpretabila. Asadar aceasta confuzie generala poate degenera intr-o panica nejustificata pentru utilizatorii actuali sau viitori de trotinete sau mersul pe burta ce este practicat in continuare, gen fiecare se descurca cum poate. Ar trebui sa se tina cont de faptul ca o trotineta este un vehicul personal de locomotie si buna deplasare tine de multi factori ce sunt greu de limitat. Nu vorbesc aici de viteza maxima, ci de greutatea utilizatorului, puterea motorului, capacitatea acumulatorului si orasul in care este utilizat. Toate aceste aspecte ar trebui luate in seama pentru adoptarea unor seturi de masuri si reglementari in interesul tuturor participantilor la trafic.


Ce spune regulamentul UE vezi AICI

Ce este legal/ilegal/imoral sa faci in realitate cu o trotineta electrica in oras?

1.Adaptarea vitezei pentru deplasare in concordanta cu traficul, astfel incat sa nu pui in pericol ceilalti participanti la trafic. Un maxim de 25-30 km/ora pe strada si 15-20km/ora pe trotuare este de ajuns pentru o deplasare in siguranta.

2.Purtarea mijloacelor de protectie minima (casca, manusi, etc ) si mijloace de avertizare luminoasa si sonora (veste reflectorizanta, claxon etc).

3.Mentinerea in stare buna de functionare a sistemelor din care este compusa trotineta electrica. Orice probleme aparute din neglijarea acestor aspecte pot avea repercusiuni atat asupra conducatorului, cat si celorlalti.

4.Gasirea unei formule de asigurare pentru trotineta electrica. Acest lucru te poate scapa de multe probleme in cazul unui incident.


Concluzii

Panica nejustificata propagata in media si social media despre trotinetele electrice este de cele mai multe antrenata de persoane din afara acestui fenomen, ce nu au nici macar habar de realitatea utilizarii zilnice. Progresul adus de aceste mijloace de locomotie ar trebui sustinut si reglementat corespunzator cu nevoile consumatorilor satui de statul in masina sau a sistemului de transport in comun complet ineficient. Disperarea oamenilor ce cauta noi mijloace de adaptare nu trebuie luata in radere sau infundata intr-o lege absurda sau prolifica pentru anumiti participanti la trafic.

Viitorul este fara doar si poate electric, iar realitatea inconjuratoare ne dovedeste acest lucru. De la masini la drone, scutere sau alte vehicule, eficienta electrica dovedeste pe zi ce trece ca va inlocui curand mijloacele clasice greoaie, poluante si scumpe.

Ne dorim prin acest articol sa atragem un semnal de alarma atat trotinistilor sa nu aplece urechea la orice informatie click bait, dar si autoritatilor ce trebuie sa se adapteze la nevoile prezentului. Stam cu ochii pe  acestia si va vom tine la curent cu evolutia reglementarilor, stim ca e un proiect de lege in dezbatere. Pana atunci sa ne vedem cu bine in trafic si fara incidente!

Poti gasi AICI trotineta care ti se potriveste, sau poti cere o consiliere pentru achizitia potrivita nevoilor tale.

2 thoughts on “Reglementarea trotinetelor/vehiculelor electrice in Romania – Realitate, nu clickbait

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *