Dual Moto Titan – Rezultatul unei aventuri dintre o motocicleta electrica si o trotineta

DSC02782-cover

Dual Moto Titan, cel mai puternic vehicul electric personal din cate am avut in posesie pana acum, a fost supus testelor in ultimele doua saptamani in numeroase ipostaze, de la asfalt la macadam, strada si circuit.


8


Trotineta electrica Dual Moto Titan este capabila sa atinga viteze de pana la 90 km/h si  dispune de o acceleratie care iti infige ochii in cap. Este prevazuta cu doua motoare, pe fata cat si pe spate, fiecare de 1250W. Motoarele puternice, brushless, pot fi utilizate concomitent sau separat, doar spate, dupa preferinte sau pentru a pastra o autonomie cat mai mare.

Vorbind despre distanta parcursa cu o singura incarcare, aceasta poate varia destul de mult in functie de regimul de viteza ales pentru deplasare. Poate scadea drastic la 40 km daca folosim multa putere sau poate depasi 100 km la mers economic prin oras. Nu am avut pana acum ocazia sa raman in pana prostului sau sa ma simt limitat de incarcare.


15


Acumulatorul mare produs de LG, ”inima” din centrul trotinetei, are o putere de 60V / 35 Ah si este alcatuit din celule de Li-Ion. Porturile de incarcare a acumulatorului sunt doua la numar, folosind doua alimentatoare de 2Ah/h capacitate, fiind capabile sa incarce in numai sapte ore gigantul acumulator. Acesta este incapsulat in placa de sustinere pentru picioare (care btw este foarte lata) si este ajutat sa livreze puterea spre motoare cu doua controlere.

Degeaba atata putere si viteza daca nu poate fi si stapanita corespunzator. Asadar avem acum frane hidraulice pe lichid atat pe fata, cat si pe spate ce actioneaza eficient chiar si la viteze mari, oprind rapid trotineta. La franare ajuta foarte mult si anvelopele de 11 inchi care sunt destul de late. In ceea ce priveste anvelopele puteti opta pentru unele de strada, dar se pot monta si unele cu profil de off-road. Suspensiile sunt destul de rigide, in format C-link cu elastomer.


DSC02781_editat


Garda mare la sol o face sa treaca usor peste obstacole, borduri si drum neasfaltat. Trebuie insa avut in vedere faptul ca rotile sunt destul de mici comparativ cu o motocicleta, facand-o astfel mult mai expusa la pericole daca intalneste obstacole si gropi mai mari.

Testele

Primul test a fost dedicat versatilitatii acestei trotinete. Am ales un traseu complex de aproximativ 40 km, cu portiuni de macadam si asfalt, cu diferente de nivel, cu multe rampe, portiuni dificile de abordat in mod normal cu o trotineta electrica. Am plecat din Cernatesti, un sat din Buzau, avand ca destinatie Vulcanii Noroiosi. Traseul a fost trecut cu brio, iar trotineta Dual Moto Titan a starnit reactii clare de uimire, fiind o aparitie unica. Nimeni nu s-ar fi asteptat vreodata ca o trotineta electrica sa urce pe Vulcanii Noroiosi (pana acum).


DSC02769_editat


A urmat testul vitezei si al acceleratiei. Cum nu suntem inconstienti sa folosim atata putere pe strada si in trafic, am ales ca ”loc de joaca” circuitul de la Academia Titi Aur, locul unde accentul se pune pe siguranta si preventie la volan. Am avut ocazia alaturi de Iseebeyond sa ducem la limita acest vehicul atingand viteze de pana la 90km/h, dar si sa testam capacitatea de a accelera si frana la limita. Nu recomandam aceste viteze decat in situatii controlate si cu echipament moto complet (sau macar protectii pentru cap, genunchi si coate). Alaturi de o masina de 250 cai putere, cursa pe circuit a aratat exact capacitatile trotinetei. Puterea mare si tractiunea fata/spate ofera un avantaj pe linie dreapta insa pe curbe devine greu de controlat si folosit. Cauciucurile si mai ales greutatea dispusa jos ofera o aderenta buna si te poti inclina asa cum ai face-o in mod normal cu o motocicleta. Lipseste insa factorul numit aerodinamica si controlul in picioare este ceva mai greu decat cu sezut. Am vrut sa testam viteza maxima pe care ar putea sa o prinda, intrucat producatorul se lauda ca prinde 100 km/h, insa nu am ajuns decat in jurul valorii de 90 km/h pentru ca roata fata intra in voblaj si exista riscul unui accident. Scopul nostru a fost sa atingem viteza maxima si sunt convins ca as fi atins viteza asta, insa punem mai presus de toate siguranta!


9


Testele urmatoare se vor axa pe mersul in oras, autonomie reala in trafic si de ce nu, vom testa si comportamentul pe zapada si in sezonul rece. Cum iarna nu-i ca vara, aceste obstacole reprezentate de temperatura si precipitatii vor fi abordate corespunzator folosind echipamente speciale.

Era sa omit pana la urma un aspect ce este destul de important, in special in lumea vehiculelor electrice personale si anume, greutatea. Bine de stiut este faptul ca este o trotineta grea. Cantareste in jur de 40 kg, greutatea fiind in mare parte data de acumulator. O alta specificatie importanta este faptul ca la acest tip de trotineta electrica nu se poate plia decat ghidonul, nu si mansoanele. Ia-ti gandul ca o vei putea cara pe scari, la metrou sau sa iti incapa intr-un Smart. Abia a incaput intr-un portbagaj de Mitsubishi Lancer. E o trotineta lunga, asa ca inainte de achizitie, verifica daca iti incape in lift – de exemplu in lifturile comuniste nu incape.


10


Asemenea unei masini exotice, vei opta pentru Dual Moto Titan datorita valentelor sale si pentru ce anume poti face cu ea. O poti folosi ca daily runner cu viteza adaptata pentru oras si in weekend ii poti descoperi adevaratele puteri oriunde vei dori sa mergi, fie ca vorbim de un drum de munte, gen Transfagaran, fie ca vorbim de macadam sau de ce nu, sa o adaptezi pentru a-ti impinge zapada in curte. Glumesc, evident, insa posibilitatile sunt nemarginite si doar imaginatia fiecaruia ii poate testa limitele.

Ce ar trebui sa stiti?

In oras este recomandat sa mergi cu viteza limitata la 25km/h, sa utilizezi elemente de protectie si semnalizare specifice. Dual Moto Titan duce lipsa de lumini de semnalizare, chiar daca este prevazuta cu LED fata/spate montate pe placa sustinere, nefiind foarte vizibile (nu mi se pare ca te ajuta nici pe tine, nici nu ofera foarte mare vizibilitate in trafic).  Un alt minus il reprezinta lipsa claxonului, insa aceste elemente se pot gasi usor si se pot adapta dupa preferinte. Cum spuneam este o trotineta grea si lucrul asta se simte. Devine greoaie in miscare la viteze mici, iar motorul fata aduce o greutate suplimentara. In anotimpurile cu temperaturi reduse suspensiile devin rigide datorita elastomerului ce este sensibil la caldura.


DSC02764_editat


Una peste alta, Titan devine trotineta mea preferata si urca lejer pe prima pozitie in ierarhia mea. Plusurile aduse depasesc minusurile, iar inconvenientele aduse de greutate nu au fost niciodata prioritare la mine. Nu sunt firav si o pot ridica, nu circul cu metroul si in masina poate incapea in portbagaj. Daca te incadrezi in aceste criterii, aceasta jucarie de oameni mari poate deveni usor preferata ta, iti va intra usor sub piele si vei uita de mersul cu masina sau motocicleta.